Flukten til Pella
Vi skal her ta en kikk på hvordan de kristne i det 1. århundre
unnslapp «den store trengsel».
Jesus hadde sin endetidstale
med disiplene på Oljeberget før han ble korsfestet. Denne samtalen
er gjengitt i Matteus 24, Markus 13, og Lukas 21. Her følger et
utdrag fra Matt.;
‘Når dere da ser ødeleggelsens styggedom, som profeten Daniel har talt om, stå på det hellige sted – forstå det, enhver som leser! – da må de som er i Judea, flykte opp i fjellene. For da skal det bli en trengsel så stor som det ikke har vært fra verdens begynnelse til nå, og heller ikke mer skal bli! ‘ Matteus 24:15-16,21
Jesus snakker om ødeleggelsens styggedom, hvilket Lukas evangelium identifiserer som krigshærene som omringet Jerusalems før byens ødeleggelse. Byen falt som kjent i år 70 e.Kr. Videre sier Jesus at de som er i Judea må flykte til fjellene for å unnslippe trengselen. Dette var en klar advarsel for disiplene og de troende på den tiden.
Kirkehistorien
vitner om at denne flukten fra trengselen faktisk
skjedde.
Eusebius
skriver i det 4. århundre at
menigheten i Jerusalem hadde
fått en åpenbaring om å forlate byen og ta tilflukt i byen Pella i
Perea (Jordan). Epihphanius av Salamis forteller det samme. Han
skriver (i Panarion) at disiplene hadde fått beskjed av Kristus om å
forlate Jerusalem, og at de bosatte seg i Pella.
Pella lå i jordandalen, og var en av dekapolisbyene – en gruppe av 10 byer i det romerske riket. Byen ble et senter for kristendommen en tid videre, og mange ble omvendt til kristendommen der i det 1. og 2. århundre e. Kr. De første kristne kirkene ble bygget i Pella. Tydelig forble mange kristne boende her i regionen videre, men mange flyttet tilbake etter Jerusalems ødeleggelse.
Kunnskapen
om at de kristne unnslapp trengselen har tidligere vært barnelærdom
i skolen, og kjent stoff for mange.
Tor Edvin Dahl skriver om
flukten til Pella i Kristendomskunnskap i grunnskolen : grunnbok :
bokmål. 5, 1979. Det samme
finner vi her:
Forklaring over Det nye Testamentes Skrifter. D.
1 : Matthæus’s, Marcus’s og Lucas’s Evangelier av W.A. Wexels,
1837.
Haandbog i
Kirkehistorien. Deel 1 av Heinrich Ernst Ferdinand Guerike, 1842.
De
tre første Aarhundreders Kirkehistorie. D. 1 av E. de Pressensé,
1866.
Fortællinger af Kirkehistorien av J. Utheim,
1878.
Bibelhistorie for Almueskolerne i Byerne av Volrath Vogt,
1878.
Matthæi Evangelium : udlagt for Menigheden av Jul
Riddervold, 1879.
I mesterens spor av H. V. Morton, 1951.
De
første kristnes verden av Edwin M. Yamauchi, 1981.
Studiebibelen
sier i sin kommentar til Matt 24:16 at de kristne flyktet til
Pella.
Andre
bibelkommentatorer som støtter dette er bl.a.:
Albert Barnes,
John Gill, Adam Clarke, John Lightfoot, og William
Barclay.